Ons hulpaanbod
Samen Groeien bij Nabij Zorg; Een veilige basis voor ontwikkeling en welzijn
Bij Nabij Zorg zetten we ons in om kinderen, jongeren en jongvolwassenen een veilige omgeving te bieden waarin zij zich zorgeloos kunnen ontwikkelen. Onze hulp is flexibel en afgestemd op hun specifieke behoeften: thuis, in kleinschalige woonvoorzieningen, voor korte of langere tijd, individueel of samen met hun gezin. Hoewel onze hulp vaak vrijwillig wordt ingeschakeld, ondersteunen we ook jeugdigen bij wie de kinderrechter betrokken is. Waar mogelijk richten we ons op preventie, om gedwongen hulp te voorkomen.
Nabijheid en aandacht staan centraal. Bij Nabij Zorg werken we vanuit een traumasensitieve aanpak en de presentiebenadering. Dit betekent dat we niet alleen kijken naar wat iemand nodig heeft, maar er écht voor hen zijn. Vanuit onze kernwaarden streven wij naar het bieden van nabijheid, aandacht, betrokkenheid, inclusieve en juiste zorg. Met als doel dat kinderen, jongeren en gezinnen zich veilig voelen om hun verhaal te delen en stappen te zetten naar herstel en groei.
Wij geloven dat zorg alleen effectief kan zijn als deze zorgvuldig en afgestemd wordt op de unieke behoeften van de jeugdige en zijn of haar omgeving. Door een combinatie van professionaliteit, nabijheid en oprechte betrokkenheid werken we aan duurzame oplossingen en een sterke basis voor de toekomst. Bij Nabij Zorg gaat het niet alleen om ondersteuning—het gaat om écht aanwezig zijn, samen zoeken naar wat helpt en een omgeving bieden waarin vertrouwen en groei mogelijk zijn. Samen maken we het verschil.
Van begeleiding thuis tot verblijf in onze kleinschalige locaties: wij werken vanuit vier belangrijke pijlers:
- Traumasensitief werken: We begrijpen en erkennen de impact van ingrijpende ervaringen.
- Inclusieve zorg: We omarmen diversiteit en stemmen onze aanpak af op de achtergrond en waarden van de jongere en het gezin.
- Systeemgerichte aanpak: We zien het hele gezin als een belangrijke factor in de zorg en werken samen aan oplossingen.
- Presentiebenadering: We zijn écht aanwezig, met volle aandacht voor wat de jongere en het gezin nodig hebben.
Hulp bij Nabij Zorg? Zo werkt het
Bij Nabij Zorg staan de wensen van onze kinderen en jongeren centraal. We bieden daarom diverse zorgvormen aan die zijn afgestemd op de individuele behoeften van elke jeugdige. Wij zetten in op:
1
Aanmelden
Aanmelden Om hulp te krijgen bij Nabij Zorg, moet je eerst bij ons worden aangemeld Meestal regelt een arts of hulpverlener dat. Je kunt bijvoorbeeld zelf bij je huisarts of het wijkteam aangeven dat je hulp wilt van Nabij Zorg. Zij regelen dan een verwijzing. Ook je ouders kunnen je aanmelden als ze een verwijsbrief hebben, of een beschikking van de gemeente. Wij kijken dan of Nabij Zorg de beste plek is voor jou. Of dat er misschien andere mensen zijn die jou nog veel beter kunnen helpen.
2
Wachten
Wachten Is Nabij Zorg inderdaad de juiste plek voor jou? Dan plannen we een eerste afspraak in. Het kan zijn dat je moet wachten voordat je naar je eerste afspraak kan. Dat is natuurlijk vervelend. Gelukkig kun je in die tussentijd meestal alvast iets doen. Een wachtlijstcoach maakt samen met jou een plan om de wachttijd zo goed mogelijk door te komen.
3
Kennismaken
Tijdens het eerste gesprek bespreken we waar jij mee zit. Vaak gaan je ouders of opvoeders mee, maar dat hoeft niet altijd. Voor het eerste gesprek vullen jij en je ouders een aantal vragenlijsten in. Die helpen ons om meer zicht te krijgen op jouw situatie en dingen waar je mee zit. Met elkaar bekijken we wat jij nodig hebt. En hoe we je het beste kunnen helpen. Soms is daar eerst een uitgebreid onderzoek voor nodig. Is het duidelijk wat er precies aan de hand is? Dan maken we samen een plan hoe we de problemen gaan aanpakken. En wat jij wilt bereiken.
4
Hulp bij Nabij Zorg gaat van start
Hulp ziet er voor iedereen weer anders uit. Je bespreekt met je hulpverlener wat er goed gaat en waar je hulp bij kunt gebruiken. Jouw hulpverlener geeft je tips en adviezen en helpt je bij dingen die moeilijk voor je zijn. Jullie bedenken samen wat je zelf anders kunt doen. Je krijgt alleen hulp, of samen met je ouders. Maar je kunt ook hulp krijgen in een groep met andere kinderen en jongeren. Soms is de hulp bij ons op locatie, bij jou thuis, of op een andere plek. Net wat jij fijn vindt en wat het beste voor jou werkt.
5
Evalueren
We bespreken regelmatig met jou en je ouders hoe het gaat. Voel je je goed geholpen? Aan het eind van je behandeling of begeleiding is er een evaluatiegesprek. We bespreken dan met elkaar of het beter met je gaat. En kijken of er misschien nog andere hulp nodig is.
Wat kost hulp van Nabij Zorg?
De kosten van hulp via Nabij Zorg zijn afhankelijk van de zorgbehoefte en de diensten die je afneemt. Voor specifieke prijzen kun je het beste direct contact opnemen met Nabij Zorg.
Wie helpen jou?
Bij Nabij Zorg helpen ervaren zorgprofessionals zoals verpleegkundigen, verzorgenden en begeleiders je. Zij bieden ondersteuning op maat, afgestemd op jouw persoonlijke zorgbehoeften.
Jouw dossier
Bij Nabij Zorg wordt jouw dossier beheerd door deskundige zorgverleners. Zij zorgen ervoor dat jouw persoonlijke zorgbehoeften en -voorkeuren goed worden bijgehouden en up-to-date blijven, zodat je de best mogelijke zorg krijgt.
Wachttijden
Hieronder vind je een overzicht van de intakewachttijd en behandelingswachttijd voor Nabij Zorg:
Regio | Wachttijd tot intake | Wachttijd tot plaatsing |
---|---|---|
Amsterdam | 2 weken | 5-10 weken |
Hoofddorp | 1-2 weken | 4-10 weken |
Zaandam | 1 week | 1-4 weken |
Hoorn | 1 week | 1-4 weken |
Medenblik | 1 week | 1-4 weken |
Arnhem | 3-6 weken | 10-12 weken |
Ede | 3-6 weken | 10-12 weken |
*Afhankelijk van taal en nodige expertise/deskundigheid * Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact met ons opnemen, of uw gemeente vragen om wachtlijstbemiddeling. * De daadwerkelijke gerealiseerde wachttijd kan op individueel niveau anders uitpakken dan gepubliceerd. Er kunnen zich gebeurtenissen of omstandigheden voordoen die de wachttijd doen oplopen of verminderen. De gepubliceerde wachttijd is dan ook niet meer dan een zo realistisch mogelijke indicatie voor de cliënt hoe lang hij naar verwachting moet wachten na het maken van een afspraak.