Klachtenportaal
Ontevreden of een klacht over onze zorg?
Bij Nabij Zorg doen we er alles aan om fouten te voorkomen en de best mogelijke zorg te bieden. Toch kan het gebeuren dat je ergens niet tevreden over bent. We nemen jouw zorgen en ervaringen altijd serieus en staan open voor een gesprek om tot een oplossing te komen.
Bespreek je klacht met ons
Heb je een klacht of voel je je ergens niet gehoord? Maak dit dan bespreekbaar met de zorgmanager van Nabij Zorg. Samen kijken we naar een passende oplossing. Je kunt ook direct contact opnemen via klachten@nabij-zorg.nl.
Klacht indienen bij een onafhankelijke commissie
Kom je er met Nabij Zorg niet uit of wil je jouw klacht liever voorleggen aan een onafhankelijke partij? Nabij Zorg is aangesloten bij de onafhankelijke klachtencommissie Klachtenportaal Zorg.
Hoe werkt het?
- Bezoek de website van Klachtenportaal Zorg via www.klachtenportaalzorg.nl.
- Vul het klachtenformulier in en vermeld dat het om Nabij Zorg gaat, onder lidmaatschapsnummer 14455.
- De klachtencommissie zal jouw klacht zo snel mogelijk in behandeling nemen en streven naar een snelle en zorgvuldige afhandeling.
Wij begrijpen dat het indienen van een klacht een grote stap kan zijn en willen je hierbij zo goed mogelijk ondersteunen. Samen zorgen we ervoor dat jouw stem wordt gehoord en dat we blijven werken aan de kwaliteit van onze zorg.
Hoe kunt u een klacht of onvrede melden?
Bent u ergens ontevreden over, of heeft u een klacht over onze zorg?
We gaan graag met u in gesprek en op zoek naar een oplossing. Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waar we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.
Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past. Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.
Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op.
Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen.
Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.
Welke klachtenprocedures zijn er ook alweer?
Welke klachtenprocedures zijn er?
Klachtenportaal Zorg biedt ondersteuning bij klachten op basis van verschillende wetten. Hieronder leest u welke procedure in uw situatie van toepassing kan zijn.
1. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Klachten vallen onder een klachtencommissie die na hoor en wederhoor een uitspraak doet over de gegrondheid van de klacht.
- Deze procedure wordt alleen gevolgd als de zorgaanbieder uitsluitend Wmo-zorg levert en de gemeente akkoord gaat. Anders wordt de Wkkgz-procedure gevolgd.
2. Jeugdzorg (Jeugdwet)
- De aanmelder heeft directe toegang tot de klachtencommissie Jeugdzorg voor een uitspraak over de gegrondheid van de klacht of delen daarvan.
- De klachtencommissie geeft aanvullend een advies aan de zorgaanbieder.
- Bemiddeling wordt aangeboden als de aanmelder verwacht dat de klacht op deze wijze kan worden opgelost.